mijn ascona

sinds maart 2002 ben ik in het bezit van een ascona b uit 1981

deze was orgineel voorzien van een 1.9n motor

maar gezien de kilometer stand die toch wel stevig was

is in de zomer van 2003 de motor vervangen door een 2 gsi uit 1987

tevens werdt de 4 bak vervangen door een 5 bak

eigenlijk was het de bedoeling om de auto te gebruiken tot de manta klaar was

maar dat is wat anders gelopen dan dat de bedoeling was

na met wat toeval verkregen 400 delen werd toch besloten om de ascona

een kleine facelift te geven

hier onder wat foto,s van de ombouw

de auto wordt bijna dagelijks gebruikt voor alle mogelijke klusjes

wel staat de auto sinds vorig jaar in een garage gestald

zo nu en dan duikt de ascona op het internet op bij de o.a de manta club

wel hopen we binnenkort de totaal versleten achteras te vervangen

deze as zit er nu 25 jaar onder en zal zo,n 500.000 kilometer afgelegd hebben

en dat is te horen ook!!!

als alles goed gaat wordt dit dan zelfs een 5 gaats as de velgen liggen al klaar 

hier de eerste foto van de ascona met de nieuwe achter en voor as

het is nu ineens een stuk stiller in de auto zonder zo,n jankende achteras !!

we hebben nog wat leuks gekocht voor de ascona binnekort meer !!

in iedergeval zitten er nu 15 x 7  velgen onder

staat een stukje beter!!

dit is dan het volgende projekt !!

er is dus een complete brede polyester set aangeschaft voor de ascona

maar eerst verder met de manta!!!!!

 

SHIT!!!!

sta je rustig in de avondspits te wachten voor een rotonde

komt er ineens een tegen ligger in een vectra station op je af

die heeft meer oog voor haar dochter op de achterbank dan op de weg voor haar

ramt ze de ascona zo in de zijkant!!!!

daar zijn we weer klaar mee..........

 

De ascona wordt hersteld !! tevens wordt de brede 400 set geplaatst!

Na twee dagen schuren zijn de voorschermen en de voorbumper eindelijk strak gemaakt !

 

klik op een foto voor een vergroting

de voorzijde is inmiddels klaar ben nu bezig met de achter schermen

voor het rechter achter scherm kon het geen kwaad om aangepakt te worden ....door de roest duivel was dit redelijk aangetast

De achterschermen zijn aan de binnenzijde uitgeslepen tot de naad in het scherm , daarna is er een nieuw stuk ingehecht en daarna stukje voor stukje afgelast om vervorming te voorkomen .

De lasnaad is vlak geslepen en nog wat glad geplamuurd om de nieuwe binnenschermen zo glad mogelijk te maken .

Als afwerking een laag zinkprimer , hechtprimer , steenslag bescherming in de kleur wit, en toen in de kleur van de auto .

 

de linker zijde had ook wat zorg nodig .....

door de ooit aangebrachte overzet dorpel en spatbord rand zat hier ook wat werk aan om het een en ander pas te krijgen

Hier onder een foto van de voorzijde ik had al een paar dagen het idee dat ik wat miste....

De hella 2000 lampen die altijd voorop stonden !!!

Hier het resultaat met lampen ! toch wat meer rally look!

en natuurlijk een bak licht 4 x 100 watt .....

Ook de ascona was op 7 oktober op  het 400 treffen te zien !

Ook heb ik de nieuwe motorkap van de ascona daar mee naar huis genomen !

hoewel ik deze motor kap wel "lekker" rally vond komt nu toch de originele ascona 400 motorkap er op

De motorkap zit er intussen op en is gespoten

____________________________________________________________________________________________________________

 

 

Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder , de manta rijdt en nu is de ascona wel toe aan wat aanpassingen

het volgende staat in de planning :

twee nieuwe ( betere deuren )

volledig PU bussen in de voor en achteras + verse draagarmen

Opel commodore GS/E remmen rondom

middentunnel nu eindelijk maar eens aanpassen aan de 5 bak

windsplitters !

motorruimte opknappen

popnagel schermen rondom

en natuurlijk spuiten , voorlopig wit met nog een kleurtje, welke ???

 

Ik ben vandaag gestart met het vervangen van de middentunnel , deze was ooit simpel en tijdelijk aangepast voor de 5 bak het gat was groter gemaakt en het geheel afgedekt met aluminium . De pook hoes zat daardoor niet goed vast en was inmiddels door gesleten dus nieuwe pookhoes besteld  Lekker aan het teermatten hakken geweest , daarna crea met de decopeerzaag en toen wat passen en meten , en de tunnel zit er inmiddels los in . Morgen de boel vast lassen en afkitten !

 

 

klik op een foto voor een vergroting !

 

 

Inmiddels zijn de windsplitters binnen en gemonteerd !

 

 de achterkant en de kofferbak vloer aangepakt !

( en ja de nummer plaat ook nog recht gezet vandaag ! )

Nu het toch vakantie is vandaag maar eens werk gemaakt van de bijrijders kant , de deur had ik in het verleden al eens geprobeerd te verwijderen zonder resultaat , aangezien de deur nu wel erg slecht werd de slijptol gepakt en de schanieren verwijderd . Bij het doorslijpen bleek ook de rede dat de deur er niet uitwilden het  onderste schanier bleek in het verleden aan de onderzijde vast gelast te zijn waardoor de pen vast gesmolten zat ......

Morgen de resten in het onderste gedeelte nog even uitboren !

De nieuwe deur ligt klaar !

   

klik op een foto voor een vergroting !

Zoals jullie boven kunnen zien zijn alle losse delen aan de linkerzijde verwijderd , kunnen we mooi hier en daar wat las werk verrichten .

Na het lassen werd het nieuwe 400 scherm uitgelijnt op de auto , daarna aftekenen , boren en tijdelijk vastschroeven

Voor het definitief vast poppen eerst de aflak op het gedeelte spuiten waar je later niet meer bij komt

Na het vast zetten met popnagels zowel aan de binnen als aan de buiten zijde sikaklex 221 aangebracht op de naad

En als laatste het gehele scherm in de kleur gespoten ( opel452)

Hier boven de deur gemonteerd , en nu de auto weer verder afbouwen want we hebben hem weer nodig om te rijden

Gelijk de zwarte deur panelen gemonteerd , ook de kaartbak van de GSI zwart gespoten er op gezet , nieuw deurrubber er in

Nu het voorscherm er toch af was ook de rand rond de koplamp vervangen deze was geheel verdwenen

het complete front wordt uiteraard ook nog geheel aangepakt

Maar eerst gaan we verder aan de linker zijde !

Hier ook de deur en schermen verwijderd , onder het zij ruitje zat ook wat narigheid in de vorm van roest !

Dit ook geheel verwijderd en de randjes gezandstraald

De boel dichtgelast en netjes strak geplamuurd en geschuurd , nieuw scherm geplaatst

Geschuurd en gespoten ( epoxy primer , spuitplamuur , 2K autolak )

Nieuwe deur er in , origineel opel !

daarna voor en achterruit er uit , raamlijsten goed schoon gemaakt en dak en stijlen gespoten !

Na het spuiten een nieuwe voorruit met zonneband geplaatst

 

Inmiddels ook een polyester achterklep gevonden , met een beetje passen en meten de klep vandaag gemonteerd slot er in gezet en hij gaat dicht ! maar er zit nog wel een beetje werk aan om hem naar mijn zin te maken

Ik heb  de veren die de klep open houden verwijderd , deze zorgde er voor dat de veel lichtere polyester klep met het dicht doen krom ging trekken en niet goed afsloot . Hier voor gaan we nog een mooie oplossing verzinnen om de klep open te houden ( makkelijk met het boodschappen doen ! )

Klep is inmiddels geheel pas gemaakt en gespoten , voorzien van snelsluitingen

Nu het toch vakantie was maar even de tijd genomen voor de motorruimte en de vooras en het remsysteem

De motor en de bak er onderuit

De vooras was redelijk snel uitelkaar

De midden tunnel goed schoon gemaakt en wit gespoten

De nieuwe vooras die al een tijdje op zolder lag in elkaar gezet

De nieuwe remschijven , tandje groter

Het binnenscherm netjes gemaakt

Remklauwen en nieuwe remslangen gemonteerd

Nieuwe remdruk verdeler en nieuwe remleidingen onder de gehele auto

De bak netjes gemaakt

De motor weer terug

En hij rijdt weer ! maar dan  waren we wel 4 weken verder

binnenkort meer !

 

Helaas is de ascona door prive problemen verkocht

auto is naar een liefhebber in Belgie gegaan

Maarten veel plezier er mee !!!