mijn manta

sinds 1987 ben ik in het bezit van een opel manta na mijn bezoek aan de rally de nacht van achtmaal in 1988was een ding zeker het moest een 400 worden in 1989 werd een 400 set aangeschaft bij biesheuvel waarna de ombouw begon hieronder enkele foto,s uit die tijd de werkzaamheden werden tijdens de zomer buiten uitgevoerd

 

en inderdaad voor iemand die nog nooit een auto heeft opgeknapt ziet het er niet onaardig uit .via via werden 400 velgen gekocht dit bleken trx velgen te zijn met de bandenmaat 220x55x390nu moesten er ook assen komen via een advertentie in het auto tijdschrift auto en sport uit belgie werden irmscher assen gekocht bij iemand in pittem bij gent en dit werd ook weer zelf gemonteerd het kosten een hele zaterdag maar toen zat het er ook onder

 

hier het origineel uit de irmscher katalogus van 1992het makkelijke van irmscher spullen is dat het gewoon op je standaard as past het nare van die spullen is dat er geen schijven en trommels meer van te krijgen zijn ....maar goed zo werd de manta dagelijks gebruikt voor o.a woon werk verkeer en het bezoeken van rally,s jaarlijks goed voor zo,n 30.000 kilometer tussen door is de motor nog een keer vervangen door een revisie exemplaar van vege in het jaar 2000 was er zodoende 300.000 kilometer gereden !!maar toen begon de auto toch wat ouderdoms kwalen te vertonen er werd een i200 aangeschaft die totaal gestript werd en zodoende kon er met de bestaande auto door gereden worden op het moment dat die kas klaar zou zijn moesten de spullen eenvoudig over gezet worden ......

dit liep helaas wat anders ..

het projekt ging voor een lange periode in de wacht de rijdende manta werd gedemonteerd en de onderdelen gingen naar de zolder er werd voor dagelijks gebruik een ascona b gekocht (zie mijn ascona)hieronder enkele foto,s van de vorderingen aan de i200 kas

helaas was er door een defekt aan mijn foto camera een deel van de foto,s verloren gegaan .maar in het voorjaar van 2004 is er weer met volle moed doorgegaan er zijn door de tijd ook wat wijzigingen in de planning onstaan het idee is nu een rally replica compleet met een orginele alu 400 fabrieks kooi deze komt uit een orginele manta 400 van coen vink

zo werd de bodem aangepast aan een uitlaat die rechts achter uitkomt de vijfgaats as werd gemonteerd maar intussen is een commodore as aangeschaft met schijven i.p.v trommels en voor komen geventileerde schijven

   

ik was al een lange tijd in het bezit van een orginele rally grill en een set met nacht verlichting zodoende wordt de werkelijkheid dicht benaderd hieronder wat foto,s van de rolkooi die nu bijna in de auto zit er moeten nog wat kleine aanpassingen worden gemaakt en dan zit hij eindelijk in de auto

zoals je ziet komt het aan de achterzijde niet uit maar een bakje lassen doet wonderen tevens moest er aan de binnenzijde van het dak de verstevigings balk verwijderd worden alleen bij de wielkasten past het nog niet maar daar wordt deze week een oplossing voor gemaakt

de kooi en andere werkzaam heden moesten weer even op een laag pitje maar na enkele weken zwoegen staat de auto nu eindelijk in de achtertuin een mooie grote verwarmde garage van 11x5meter geeft onderdak aan de manta en de ascona tevens is er over de volledige lengte een beloopbare zolder waar alle onderdelen kunnen worden opgeslagen nu hopen we eindelijk dat het een beetje wil opschieten met de manta ....

zo we hebben weer wat gedaan ! een afdekplaat voor het dashboard gemaakt tijdens de rally show in luik vorig jaar leerde een blik in de auto van colsoul dat er wel een erg bekende materiaal  soort werd gebruikt namelijk het zelfde board als de hoedenplank en laten we die nou toevallig nog hebben liggen het moet alleen nog een keer mat zwart gemaakt worden tevens moest er twee ventilatie sleuven in komen voor de vooruit ontwaseming dat is een apk eis !!de rally wagen van colsoul had trouwens een elektrisch verwarmde vooruit

nu de irmscher assen naar de ascona zijn verhuist is de manta weer as loos maar gelukkig waren  de afgelopen jaren genoeg spullen verzameld om de manta omtebouwen met commodore gse spullen daar ik veel vragen krijg over hoe en wat er voor nodig is zal ik de ombouw stap voor stap hier gaan beschrijven zodra er weer wat klaar is wordt het hier geplaats

maar eerst werd er na de vakantie een idee uitgewerkt wat ik al langer van plan was de manta is nu de wielen er onder uit zijn moeilijk te verplaatsen daarom is er nu een rek ondergekomen met wieltjes zodat als het nodig is de manta eenvoudig kan worden verplaatst hieronder een foto van hoe dit rek er uitziet

de auto steunt op de 4 krik punten dmv 4 gladde bouten in de gaten van de krik steun het rek is verder geheel demontabel

zoals je ziet is de voor as verwijderd nu deze toch uitelkaar lag werden er gelijk p.u bussen in gemonteerd zodat de manta straks scherp gaat sturen

klik op de foto voor een vergroting

nu konden de delen van de vooras weer gemonteerd worden met gebruik van een fusee stuk van een commodore gse die zijn er in twee types met grote en kleine gaten voor de onderste fusee kogels het type dat ik monteer heeft de zelfde gaten als een standaard manta fusee stuk en past dus ook gewoon op de manta fusee kogel

klik op de foto voor een vergroting

de naaf en de stuurstang zijn nu gemonteerd als de anders zijde ook klaar is komt de stabilisator stang ook weer terug dan kan ik ook kijken of de stuuruitslag wat vergroot kan worden deze is nu waarschijnlijk te klein

het ombouwen van de achteras verschillende mogelijkheden zijn bestudeerd en nu leek het mij het makkelijkste om het diferentieel huis van de manta te gebruiken met de asbuizen van de commodore waarom ?? het heeft de volgende voordelen

1 de commodore lagers passen gewoon

2 de as wordt breder ( de auto is al breder :-)  )

3 evt in de toekomst een manta sper plaatsen

 Wat gaan we doen als eerste gaan we een manta as in zijn geheel demonteren dat wil zeggen echt geheel uit elkaar halen de asbuizen of hoe die dingen ook mogen heten gaan we van het diferentieel huis scheiden die gaan we doen door de laspropen te verwijden dit zal een lastig klusje worden daar het materiaal hard is....  boren met normalen hss boren is dus niet gelukt ......zoals hier onder te zien is

                             

hoe nu verder ?? uiteindelijk is het me gelukt om de las prop te verwijderen met een powerfile langzaam is de lasprop verwijderd duurt een uurtje of 3 !!! toen ik een maal de binnenpijp bereikt had was het materiaal wel te boren daarna in stappen opgeboord tot boor 16 mm en de rest van het las materiaal wederom met de powerfile verwijderd , de restanten van de pijp van binnenuit voorzichtig door gezaagd met een scorpio zaag ( ik zal eens geld vragen aan black en decker voor deze gratis reclame!!!) maar toen was een zijde ook echt verwijderd zonder schade zie de foto's voor het resultaat van de week weer verder met las prop 2 !!!

klik op de foto voor een vergroting !

ook de andere zijde is inmiddels verwijderd op de zelfde manier !!

ook is de donor as geheel uitgekleed en van alle onbruikbare delen ontdaan

           

   

de nieuwe veerschotels zijn besteld dus met een beetje geluk kan deze week de as weer in elkaar gelast worden !

         

de as is weer inelkaar gezet de remmen zijn gemonteerd nu nog alleen de remklauwen reviseeren ...

nou een dagje werken en de remklauwen zijn klaar m.b.v een oude hoofdremcilinder de klauwen die toch redelijk vast zaten uitelkaar geperst daarna de boel ontroest , gronden , hittebestendige lak , een uur afbakken in de oven op 300graden! nieuwe rubber er in en klaar ! ....alhoewel alleen nog nieuwe onluchtings nippels zien te krijgen ..

klik op een foto voor een vergroting !

tevens ben ik begonen aan het opbouwen van het rally dahboard dit wordt geheel handwerk en uit aluminium gemaakt de gehele draadboom wordt aangepast zodat ook de zekeringen kast midden op het dashboard komt te zitten de draden worden volgens de originelen kleuren verlengt voor sommige kleuren moesten er 3!! oude kabelbomen aan te pas komen .....

          

de nieuwe meters worden besteld zodat ook de rest gelijk afgemaakt kan worden!

de meters zitten er intussen in , ook de moeilijk te vinden kilometer teller is gevonden

dit is een vdo met een diameter van 80 mm , nu nog even de boel bedraden.......wel hebben we intussen de boel beplakt met een mooie zwarte stof !!!!

Op veler verzoek hier onder de maten van het dashboard

 

 

Ook de vloer van de manta moet aan de binnen zijde aangepast worden .De orginele rally 400 heeft voor het plaatsen van de kuipstoelen speciale verstevigingen op de vloer zitten ik ga deze proberen redelijk nauwkeurig na te maken

 

klik op een foto voor een vergroting !

En zo is er een vlakke vloer ontstaan waar later de kuipstoelen op worden gemonteerd !

Ook is intussen een oplossing gevonden voor de beperkte stuuruitslag met de opel commodore fusee stukken , de draagarmen zijn aangepast . De aanslag nokken zijn verwijderd en er zijn nieuwe ingelast die door gedeeltelijk weg halen van de stabiliteits rubbers zorgen voor een redelijke stuur uitslag

   

klik op een foto voor een vergroting !

Tevens zijn om de hoek van de spoorstangen in een lijn te krijgen de stuurarmpjes van    een opel rekord D geplaatst deze hebben niet helemaal de zelfde steek maar na wat opboren pasten ze prima

Hier onder de enigste juiste stuurarmpjes helaas peperduur en onvindbaar .....

 

Ook staan de bak en de motor klaar voor montage !!

Als alles goed gaat wordt deze week de bodem verder afgewerkt en de binnen zijde gespoten !

Zo ! de binnen zijde is nu ook wit

tevens ben ik begonnen aan het verlengen van de voorbumper , de originele rally manta 400 heeft een plaat onder de voorbumper zitten deze wordt zo goed als mogelijk na gemaakt

 

klik op een foto voor een vergroting !

De voorbumper is inmiddels klaar en zoals je op de tweede foto kan zien zijn de koplampen alvast gemonteerd dit voor het treffen van 7 oktober  zodat we een beetje complete auto kunnen laten zien !!

 

klik op een foto voor een vergroting !

Ook aan de achterzijde wordt gewerkt de kofferbak staat in de lak en de benzinetank is geplaatst tevens is er een "stokje" geplaats om de klep vast te zetten in de open stand daar de kunstof klep niet voorzien was van een veer

 

klik op een foto voor een vergroting !

Nou toen moesten we aan de bak om de manta op het 400 treffen te krijgen wat op 7 oktober heeft plaats gevonden . Daar met een aanhang wagen geen optie was i.v.m het ontbreken van het juiste rijbewijs en trek auto werd een oprij auto gehuurd . Maar eers moest de manta waterdicht gemaakt worden terwijl starten ook tot de mogenlijkheid ging behoren !!

Hier het bewijs dat op het starten na het een en ander gelukt is !!

En zo was de manta de hele dag te bewonderen !

Ook hebben we de motor twee dagen na het treffen aan de praat !!!

het dashboard bijna geheel werkend

gaan we de komende weken aan de details werken !

 

intussen zit ook het juiste gaas in de voorbumper !!!

het was even zoeken maar ook dit is weer gevonden ! interesse in dit gaas ??

mail even naar : manta400@planet.nl

 

de auto wordt nu stukje bij beetje strak gemaakt en in de 2K grondlak gespoten

om daarna de uiteindelijke kleur te krijgen

en welke kleur dat wordt ???????????????

 de voorzijde  staat nu in de witte basis kleur ( opel 452 polar wit )

Het achter scherm heeft intussen de definitieven kleur zoals jullie kunnen zien wordt het een replica van de kampioens auto uit 1985 van jan van der marel !

 

klik op een foto voor een vergroting !

De achterzijde is zo goed als klaar !!

 

De kofferbak bevind zich ook in de eindfase , de benzine pomp en de tank voor de ruitensproeier , en de reserve wiel houder zijn geplaatst

De zijkanten van het binnenscherm zijn voorzien van een aluminium afdekplaat

 

 

klik op een foto voor een vergroting !

De benzine leidingen zijn geplaatst en vast gezet , de stoelframe,s zijn aangepast en de voeten steun is pas gemaakt en vast gezet . Binnenkort de stoelen er in !!

 

De auto,s waren op een mooie nazomer dag wel toe aan een was beurtje !!

 

De onderkant is zo goed als klaar , een home made 65mm groep a uitlaat en voor de bescherming van de nieuwe aftap plug met temp. sensor een aluminium carter plaat !

Intussen zijn de stoelen geplaatst en nieuwe H4 koplampen in de irmscher units

Nu alleen nog de opschriften !!

 

 

we hebben eindelijk de 400 deuren gevonden !

Hier onder een beeld verslag van het bewerken en monteren diverse malen passen en meten uiteindelijk het in de grondlak spuiten van de deur , en dan de witte kleur er op . Na monteren de oranje streep aanpassen aan de rest van de lijn op de auto . De raamlijst is aangepast ( smaller gemaakt ) en zijde mat zwart gespoten . De ruiten zijn van makrolon brons getint kras vast en UV bestand voorzien van een schuifraampje

 

       

   

klik op een foto voor een vergroting !

Zoals jullie zien zit de bestuurders deur er in , het was nogal wat schuur en plamuur werk voor de deur redelijk strak was ...

   

klik op een foto voor een vergroting !

Inmiddels is de rechterdeur ook voorzien van glas !

Ook de hella stikkers zijn gevonden en geplaatst

en zoals je hier onder kan zien zijn er nog wat stikkers bij geplakt !

er mist er nog een aan de achterzijde , en de tekst op de vooruit wil ik nog wat kleiner

pfffffffffffff bijna klaar

de manta is inmiddels getaxeerd en verzekerd

nog even APK keuren en dan gaan !!!

 

 

We hebben inmiddels wat nieuws op de plank liggen , we gaan dit aankomend jaar onder de achteras van de manta schroeven ! nog even op zoek naar de juiste verbreding voor de remklauwen

Inmiddels via Ebay een setje verbredingen gevonden

 

   

remklauw demonteren en splitsen

 

 

Verbreding plaatsen , remschijf plaatsen Klauw monteren , rem ontluchten , Klaar !